خدمات: 47702000-021   |   محصولات: 52604-021

دپارتمان مدیریت و راهبری مجتمع‌های چند منظوره

درباره دپارتمان

مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها از واقعیت‌های امروز زندگی شهری در دنیا محسوب می‌شوند. به دلیل جذابیت و پیچیدگی فعالیت‌های مجتمع های چندمنظوره، نیاز به راهکارهایی برای تسهیل و اثربخش نمودن نحوه مدیریت و راهبری موفق این مجتمع‌ها ضروری به نظر می رسد. مدیریت و راهبری شرکتی مجتمع‌های چندمنظوره؛ رمز استمرار و ثبات موفقیت‌های یک مجتمع است. آنچه در شرایط معمول فرآیند بهره برداری(مدیریت و راهبری) از مجتمع چندمنظوره عنوان می گردد، در حقیقت بر پایه تفکر حل مشکلات بنا نهاده شده است، در صورتی که فرآیند مدیریت و راهبری شرکتی در پی ایجاد روند جلوگیری از بروز مشکلات بوده و تفاوت این دو در برنامه ریزی و اجرای حقیقی عملیات در یک مجتمع نمودار می گردد، همچنین مهندسی، مدیریت و راهبری حرفه ای مجتمع چندمنظوره یک عملیات فرآیند محور است و قائم به فرد نمی‌باشد و نیازمند یک تیم متخصص است. شرکت آفتاب تجارت سامان پس از تجربه موفق در مدیریت و راهبری مجتمع خلیج فارس یزد، خدمات مدیریت و راهبری مجتمع های چند منظوره را در سبد خدماتی خود قرار داده و توانست پروژه‌های مختلفی را در زمینه‌های کاری متفاوت تحت مدیریت و راهبری خود قرار دهد.

خدمات دپارتمان
  1. نظافت و آراستگی مجتمع‌ها‌ی چندمنظوره با بکارگیری تکنسین‌های نظافت با استفاده از تجهیزات نظافت مکانیزه- نظافت صنعتی، شوینده‌های صنعتی سازگار با محیط زیست با توجه به طرح خدمات، برنامه‌های اجرایی عملیاتی و چک‌لیست‌های نظافت و آراستگی در مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها
  2. برنامه‌ریزی و کنترل عملیات ارائه خدمات و ارزیابی کمی و کیفی روند پیشرفت پروژه بر اساس الگوی مهندسی پاکیزگی، مدل ارزیابی نظام آراستگی و تهیه چک‌لیست‌های ارزیابی خدمات و عملکرد نیروی انسانی و تکنسین‌های نظافتی در مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها
  3. پیاده‌سازی سیستم مدیریت کیفیت و نظام آراستگی محیط‌کار در مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها
  4. تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها
  5. آموزش، توسعه و توانمندسازی تکنسین‌های نظافت در مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها
  6. مدیریت خدمات نظافت مکانیزه – نظافت صنعتی مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها
  7. مدیریت خدمات تخصصی شست‌و‌شوی نما مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها
  8. مدیریت خدمات نگهبانی، حفاظت فیزیکی و حراست مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها
  9. مدیریت خدمات اداری و پشتیبانی مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها
  10. مدیریت خدمات تحقیقات بازار و تبلیغات، نظرسنجی و انجام طرح‌های پژوهشی مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها
  11. مدیریت عوامل مهندسی ارگونومی در مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها
  12. مدیریت تشریفات، روابط عمومی و امور مشتریان در مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها
  13. مدیریت خدمات تخصصی کار در ارتفاع در مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها
  14. مدیریت محیط زیست، بهداشت و ایمنی کار در مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها
  15. مدیریت فضای سبز مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها
  16. مدیریت نگهداری و تعمیرات(نت) مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها
  17. مدیریت پسماند مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها
توضیحات بیشتر

مقدمه

مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها از واقعیت‌های امروز زندگی شهری در دنیا محسوب می‌شوند. وجود امکانات متنوع جذابیت خاصی به این مجموعه‌ها بخشیده است. به دلیل پیچیدگی فعالیت‌های مجتمع‌های چند منظوره نیاز به راهکارهایی برای تسهیل و اثر بخش نمودن نحوه مدیریت و راهبری موفق این مجتمع‌ها ضروری به نظر می‌رسد. چند سالی است در کشور عزیزمان ایران با افزایش ساخت و ساز مجتمع‌های عظیم چند منظوره(تجاری، اداری و …) روبرو هستیم روند رو به رشد و راه‌اندازی مجتمع‌های تجاری  و استقبال عموم بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران از این مراکز باعث شده که مدیریت راه‌اندازی و بهره‌برداری در مجتمع‌های تجاری بیش از پیش اهمیت یابد. اما اهمیت آن زمانی به چشم می‌آید که برخی از مجتمع‌ها پس از گذشت یک یا دو سال با کاهش استقبال مصرف‌کنندگان از مجتمع‌های تجاری مواجهه شده و این روند تعطیلی بخشی از مجتمع‌های تجاری را در پی‌داشته است و خسارت جبران ناپذیری را به صاحبان مجتمع‌های تجاری و یا خریداران واحدهای تجاری وارد نموده است.

به دلیل کپی‌برداری‌های غیراصولی از الگوهای کشورهای دیگر و عدم بومی‌سازی مدیریت راه‌اندازی و بهره‌برداری مجتمع‌های تجاری، همچنین عدم اطلاعات کافی بهره‌برداران، این فعالیت را با چالش روبرو کرده است. در حال حاضر با توجه به شرایط حاکم بر بازار تجاری، اقتصادی و نابسامانی برندهای خارجی در ایران، مجتمع‌های تجاری بسیاری با مشکلات بزرگ و جدیدی علاوه بر مشکلات قبل روبرو شده‌اند. باید به این نکته توجه کرد که الزاماً حضور برندها در مجتمع‌های تجاری دلیلی بر موفقیت یک مجتمع تجاری نیست. مدیریت راه‌اندازی و بهره‌برداری، دانش و مهارتی است که جای خالی آن در اکثر مجتمع‌های چند منظوره ایران مشاهده می‌شود.

مدیریت و راهبری شرکتی مجتمع‌های چند منظوره؛ رمز استمرار و ثبات موفقیت‌های یک مجتمع چند منظوره است. آنچه در شرایط معمول، فرآیند بهره‌برداری(مدیریت و راهبری) از مجتمع‌های چند منظوره عنوان می‌گردد، در حقیقت برپایه‌ی تفکر مدیریت حل مشکلات بنا نهاده شده است، در صورتی که فرآیند مدیریت و راهبری شرکتی در پی ایجاد روند جلوگیری از بروز مشکلات است و تفاوت این دو در برنامه‌ریزی و اجرای حقیقی عملیات در یک مجتمع نمودار می‌گردد، همچنین مهندسی مدیریت و راهبری حرفه‌ای یک مجتمع چندمنظوره یک عملیات فرآیند محور است و قائم به فرد نمی‌باشد و نیازمند یک تیم متخصص است. شرکت آفتاب تجارت سامان پس از تجربه موفق مدیریت و راهبری مجتمع خلیج فارس یزد خدمات مدیریت و راهبری مجتمع‌های چندمنظوره را در سبد خدماتی خود قرارداد و توانست در طول سه سال گذشته پروژه‌های مختلفی را از جمله پایانه فتح آباد خط یک متروی تهران بعنوان یک مجتمع صنعتی خدماتی و تاسیساتی، موزه و کتابخانه و صحن اصلی حرم مطهر امام خمینی(س) بعنوان یک مجتمع فرهنگی مذهبی، مجتمع تجاری اداری برج سامان و مرکز خرید جهیزیه ایران و بازار بزرگ دلگشا بعنوان مجتمع تجاری را تحت مدیریت و راهبری خود قراردهد.

 

اهمیت و ضرروت نظافت و آراستگی مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها

نظافت و آراستگی در هر زمان و مکانی از اهمیت و ضرورت بالایی برخوردار می‌باشد، زمانی که یک مجتمع تجاری اداری که محل رفت‌و آمد افراد و کسب و کارهاست تمیز و مرتب باشد، مراجعین نیز تصویر بهتری از آن کسب و کار در ذهن خود ایجاد کرده و می‌توانند موجب تقویت برند و تمایز در کسب و کار باشند. این موضوع حتی می‌تواند روی جنبه‌های دیگر کسب و کار نیز مؤثر باشد و زمینه موفقیت‌های بیشتر را فراهم نماید.

آراستگی و نظافت محیطکار، باعث نشاط و شادابی کارکنان می‌شود و در روحیه و انگیزه آنان برای انجام هرچه بهتر فعالیت‌های مورد نظر تاثیر بسیار زیادی دارد. یک محیط کار تمیز و آراسته باعث افزایش و بالا رفتن قدرت تمرکز و دقت کارکنان می‌شود و آرامش محیط کاری را برای آنان دو چندان می‌کند، زیرا همانطور که رعایت نظافت و بهداشت به سلامتی جسم کمک می‌کند، بر روی روح و روان آدمی نیز تاثیر بسزایی می‌گذارد. رعایت نظافت در محل کار حتی در سوددهی و بازدهی بهتر و بیشتر سازمان نقش آفرین است زیرا وقتی کارکنان از محیط کاری خود رضایت داشته باشند و با آرامش و دقت کامل به وظایف خود عمل کنند، باعث رضایت و جذب بیشتر مشتریان می‌شود و در نتیجه باعث پیشرفت و موفقیت روز افزون سازمان خواهد شد.

 تمیزی و نظافت محل کار یک امر مهم است و از جمله عواملی است که به سازمان‌ها در طی کردن مسیر توسعه و پیشرفت کمک شایانی می کند.

باید توجه به این مسئله داشته باشیم، زمانی که افراد و مشتریان وارد محل کارمان می‌شوند، با دیدن ظاهر تمیز و بدون آلودگی محیط کار احساس خوشایندی می‌گیرند. اهمیت نظافت محیط کار به حدی بالا است که در صورت درست انجام شدن آن، زمینه ساز قراردادهای با ارزش خواهد بود. باید توجه داشته باشیم تنها نظافت محیطی کافی نمی‌باشد و باید نظافت تمام فضا‌ها از جمله آسانسورها، راهروها، سرویس‌های بهداشتی و … را در نظر بگیریم.

تردد بالای مراجعین در مجتمع‌های تجاری اداری موجب ایجاد آلودگی در طبقات و انتقال این آلودگی به دیگر نقاط ساختمان می‌شود. به دلیل طراحی و کاربرد خاص ساختمان‌های تجاری، ترتیب نظافت در ساختمان‌ها موضوعی است که می‌تواند مدت زمان کار کارکنان خدماتی و تکنسین‌های فنی خدمات را مدیریت و زمان لازم برای نظافت محیط کار را کاهش دهد. کارکنان خدماتی و تکنسین‌های فنی خدمات شرکت آفتاب تجارت سامان براساس برنامه عملیاتی اجرایی نظافت و آراستگی محیط کار، عملیات نظافت را انجام می‌دهند و سرپرست کارکنان خدماتی براساس چک‌لیست‌های اجرایی عملیاتی فعالیت آنان را مورد کنترل و نظارت قرار می‌دهد. با دارا بودن برنامه عملیاتی و اجرایی نظافت و آراستگی محیط کار، کارکنان خدماتی دقیقا می‌دانند چه کاری را باید انجام دهند؛ و درک می‌کنند که جزئیات چقدر مهم هستند.

روش‌ها و راهکارهای مختلفی جهت نظافت وجود دارد. یکی از راهکارهایی که در گذشته مرسوم بوده است، استفاده از روش‌های سنتی جهت نظافت است. در روش سنتی کاربر بدون در نظر گرفتن میزان مصرف آب، نوع آلودگی و سطح و نوع مواد شوینده نظافت را انجام می‌دهد و این موضوع در دراز مدت نه تنها باعث نظافت و آراستگی محیط نمی‌شود بلکه باعث آسیب دیده‌گی متریال و سطوح می‌گردد و هزینه‌های زیادی به بار می‌آورد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تجهیزات، بکارگیری از تجهیزات نظافتی بسیار مرسوم می‌باشد مخصوصا در محیط‌های بزرگ که نظافت آن‌ها سخت‌تر است. با گذشت زمان سازمان‌ها به این نتیجه رسیدند که به کارگیری از روش‌های سنتی برای نظافت، به دلیل مشکلات و مسائلی که ایجاد می‌کند راهکار مفید و ارزشمندی به شمار نمی‌رود. به طور مثال برای نظافت سطوح کف پس از شست‌وشوی لازم بود که بلافاصله سطح خشک شود، واگرنه برای افرادی که در حال عبور بودند مشکلاتی از جمله لیزخوردگی، سقوط و … ایجاد می‌شد. از دیگر مشکلات نظافت سنتی می توان به عدم دسترسی آسان به فضاهایی که ارتفاع زیادی دارند اشاره کرد.

نظافت و آراستگی محیط کسب و کار با استفاده از پیاده‌سازی سیستم مدیریت پاکیزگی شرکت آفتاب تجارت سامان بر اساس الگوی مهندسی پاکیزگی مبتنی بر استاندارد سیستم مدیریت کیفیت، تهیه و تدوین دستورالعمل‌های جامع همراه با برنامه‌های اجرایی‌عملیاتی، چک‌لیست‌ها و مستندات مرتبط  و همچنین با بهره‌برداری از تجهیزات نظافت مکانیزه به‌روز و استفاده از مواد شوینده صنعتی دکتر اشنل آلمان(سازگار با محیط زیست)، کارشناسان متخصص و نیروی انسانی توانمند(تکنسین‌های فنی خدمات)، مدیریت و راهبری شرکت آفتاب تجارت سامان می‌تواند راهکار مناسبی برای نظافت و آراستگی مجتمع‌های چند‌منظوره و ساختمان‌های تجاری / اداری باشد.

 

مجموعه اقدامات جهت مدیریت و راهبری مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها

1-تهیه و تدوین طرح مدیریت و راهبری خدمات عمومی و تخصصی مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها

2- استقرار گروه تخصصی مدیریت و راهبری شرکت آفتاب تجارت سامان با استفاده از همکاران خبره و صاحب تجربه در مدیریت مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها در مجتمع

3- تدوین و پیاده‌سازی آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌های مورد نیاز در مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها

4- تدوین چارت سازمانی مدیریت و راهبری مجتمع و ارائه شرح وظایف اختصاصی برای هر قسمت

5- تعریف ساعات و شیفت‌های کاری منظم با رویکرد افزایش بهره‌وری

6- ایجاد و اجرای روش‌های ارزیابی عملکرد کارکنان و ارزیابی کیفی و کمی خدمات ارائه شده

7- تهیه و تنظیم برنامه اجرایی عملیاتی نظافت و آراستگی محیط مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها 8- تهیه و تنظیم چک لیست‌های تخصصی بهره‌برداری

9- ایجاد روندهای برنامه‌ریزی در اجرای فرآیندها و روش‌های گزارش‌گیری

10- برقراری نظم دائمی در میان همکاران و متقاعد نمودن همگان به رعایت ضوابط و قوانین موجود

11- ایجاد مکانیزم صحیح مدیریت و راهبری خدمات عمومی و تخصصی در مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها

12- توجه به سازوکارهای مدرن و به‌روز جهت کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری نیروی کار با اضافه کردن تجهیزات نظافت مکانیزه

13- برنامه‌ریزی جهت پیشگیری از استهلاک و خرابی بخش‌های مختلف مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها

14- جلوگیری از بروز مشکلات با نظارت و بازدیدهای ادواری

15- توان کنترل آنی‌، مدیریت بحران و رفع مشکلات پیش‌آمده احتمالی در کوتاه‌ترین زمان

16- نظارت کامل بر اجرای برنامه سامانه خدمات در تمامی بخش‌ها و جلوگیری از اتلاف منابع

17- تعامل منطقی کارفرما و سایر پیمانکاران در مجتمع و همچنین مراجعین بعنوان بخشی از هویت مجتمع

18- همسو نمودن اهداف عملیاتی مدیریت و راهبری مجتمع با اهداف و برنامه‌های کارفرما(سهامداران و هیات مدیره)

19- ایجاد هماهنگی عملکرد و عدم موازی کاری در میان بخش‌های مختلف

20- آموزش ضمن خدمت کارکنان شرکت در برخورد با مراجعین در موقعیت‌های عادی و بحرانی

21- برنامه‌ریزی عملیاتی جهت مدیریت پسماند در مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها

22- تعریف قوانین حفظ ایمنی و بهداشت محیط با تدوین HSE PLAN مجتمع‌های مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها و تهیه چک‌لیست با زمان‌بندی مشخص

23- پیاده‌سازی سیستم مدیریت کیفیت و نظام آراستگی محیط‌کار در مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها

24- پیاده‌سازی سیستم مدیریت پاکیزگی بر اساس الگوی مهندسی پاکیزگی و استاندارد‌های سیستم مدیریت کیفیت

25- استفاده از مواد شوینده صنعتی دکتر اشنل آلمان

26- مدیریت پروژه(مدیریت برنامه‌ریزی و کنترل عملیات اجرایی پروژه) بر اساس فرآیند زنجیره ارزش و زنجیره تامین با در نظر گرفتنQA  ارائه تمامی خدمات عمومی و تخصصی، QC محصولات و نحوه استفاده از تجهیزات نظافت مکانیزه و پیاده‌سازی سیستم مدیریت پاکیزگی و مهندسی عوامل فاکتورهای انسانی در جهت تحلیل عارضه‌یابی و بهبود وضعیت اجرای پروژه

 

روش اجرای عملیات نظافت و آراستگی مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها:

خدمات عمومی و تخصصی مجتمع‌های چندمنظوره، مراکز خرید و مال‌ها در دو مرحله به شرح زیر انجام می‌پذیرد:

1- نظافت عمقی(Deep Cleaning): در این مرحله بدلیل اتمام مراحل ساخت مجتمع آثار و بقایای حاصل از فعالیت ابنیه می‌بایست از سطوح حذف شود و محیط برای عملیات نگهداری، نظافت و آراستگی محیط آماده گردد.

 2– نگهداری(Maintenance): در مرحله نگهداری براساس برنامه اجرایی عملیاتی نظافت و آراستگی محیط کار فضاهای نظافتی براساس نوع سطح و میزان آلودگی و بازه زمانی تعیین شده نظافت می‌گردند که این مرحله هدف اصلی آن تامین کیفیت محیط کار و حفظ شرایط کیفی خدمات می‌باشد.

معرفی سرپرست دپارتمان

سرپرست دپارتمان: آقای همایون قاسمی

تلفن: 47702265-021

شماره همراه: 09999905011