خدمات: 47702000-021   |   محصولات: 52604-021

دپارتمان مدیریت نگهداری و تعمیرات (نت)

درباره دپارتمان

نگهداری و تعمیرات تاسیسات ساختمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و راهبری و نگهداری و تعمیرات دوره‌ای تاسیسات یک نیاز بسیار ضروری است. عدم نگهداری صحیح از تاسیسات گران‌قیمت ساختمان‌ها، علاوه بر از کار افتادن ناگهانی آن‌ها در زمان‌های بحرانی باعث تحمیل هزینه‌های اضافی نیز می‌شود. هزینه‌های گزاف تعمیرات اغلب به دلیل عدم رعایت الزامات و استانداردها در هنگام انتخاب سیستم‌ها، نصب غیر اصولی و به ویژه نگهداری به وجود می‌آید. این هزینه‌های سالانه که پس از چند سال به هزینه‌های گزافی تبدیل می‌شوند، باعث مصرف بیش از استاندارد سوخت شده و هزینه‌های غیر قابل قبولی به صاحبان این سیستم‌ها تحمیل می‌نماید. شرکت آفتاب تجارت سامان در زمینه‌های نگهداری و تعمیر موتورخانه، نگهداری چیلرهای جذبی و تراکمی، تعمیرات چیلر جذبی، تعمیرات چیلر تراکمی، روشنایی، تعویض دیگ آبگرم، اسیدشویی مخزن، نصب دیگ چدنی، لوله کشی، عایق کاری استاندارد و همچون فعالیت در حوزه‌های تاسیسات برودتی و تعمیرات انواع چیلر، اسپیلت و سیستم‌های حرارت و برودت مرکزی فعال می‌باشد. تجهیزات مشتریان در سامانه نگهداری و تعمیرات(نت) این شرکت ثبت و برنامه‌ریزی نگهداری برای آن انجام می‌پذیرد و همچنین شناسه تجهیزات و سابقه تعمیرات آن در این سیستم در دسترس است.

روش های کاربردی نت:

  • نگهداری و تعمیرات اضطراری (EM)
  • نگهداری و تعمیرات بر مبنای پایش وضعیت (CM)
  • نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده و دوره ای (PM)
خدمات دپارتمان
  • مدیریت نگهداری و تعمیرات دارایی‌های فیزیکی
  • نگهداری و تعمیرات تاسیسات مکانیکال و الکتریکال
  • نصب و راه­اندازی تاسیسات الکتریکال و مکانیکال
  • نگهداری و تعمیرات بر مبنای پایش وضعیت و تعمیرات اصلاحی (CM)
  • نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه (PM)
  • نگهداری و تعمیرات اضطراری (EM)
  • تعمیرات اساسی (اورهال)
توضیحات بیشتر

مقدمه

انجمن ملی نگهداری و تعمیرات اروپا، نگهداری و تعمیرات(Maintenance) را چنین تعریف می‌کند: ” ترکیب تمامی اقدامات فنی، اجرایی و مدیریتی در طول چرخه عمر تجهیز که هدفش نگهداری یا بازیابی تجهیز به وضعیتی است که آن تجهیز بتواند کارکردی مطابق انتظار داشته باشد.“

مدیریت نگهداری و تعمیرات به‌طورکلی شامل تمام فعالیت‌هایی است که اهداف نگهداری و تعمیرات، استراتژی‌ها و مسئولیت‌های آن را تعیین می‌کند و با استفاده از برنامه‌ریزی، کنترل و نظارت بر نگهداری و بهبود روش‌ها، این اهداف را به پیش می‌برد.

مدیریت نگهداری و تعمیرات گاهی اوقات به عنوان مرز مدیریت علمی توصیف شده است. این حوزه تحت تأثیر افراد تکنیکالی است که دانش اولیه آنها در حل مسائل فنی است، اما با نظریه قابلیت اطمینان و یا تحقیقات عملیاتی چندان آشنایی ندارند.

مدیریت نگهداری و تعمیرات به وسیله‌ی بهبود در زمینه‌های بهره‌وری، قابلیت اطمینان و هزینه‌ها، عامل اصلی و تعیین‌کننده‌ای برای به حداکثر رساندن ارزش دارایی‌های تجهیزاتی و دارایی‌های فیزیکی است.

فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات بسیار پیچیده است و به همین دلیل نیاز به مدیریت موثر و سازماندهی دقیق دارد. مدیریت نگهداری و تعمیرات نه تنها شامل نظارت بر تجهیزات، بلکه شامل کنترل، برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی آنها نیز می‌شود. به طور کلی فعالیت‌های مدیریت نگهداری و تعمیرات را می‌توان به سه سطح شامل طرح‌های تاکتیکی و عملیاتی، سازماندهی و کنترل تقسیم کرد.

چالش‌های مدیریت نگهداری و تعمیرات در تمام سازمان‌ها یکسان است، اما هر شرکتی باید اهداف و اولویت‌های نگهداری و تعمیرات خودش را نیز تعیین کند و بر اساس آن برنامه نگهداری و تعمیرات شرکت را تبیین و پیاده‌سازی نماید. برای موفقیت در مدیریت نگهداری و تعمیرات نمی‌توان یک نسخه واحد را توصیه نمود چرا که بسته به نوع صنعت و شرایط هر شرکت، عوامل موفقیت در این موضوع می‌تواند متفاوت باشد. با این حال ویژگی‌های ساختار مدیریت نگهداری و تعمیرات شرکت آفتاب تجارت سامان شامل این موارد است: 1) تسهیل‌کننده فرآیند مدیریت کار، 2) توانمندسازی از طریق ابزارهای تکنولوژیک، 3) استفاده هوشمند از داده‌های تجهیزات، 4) حرکت به سمت نگهداری و تعمیرات پیش‌کنشی. این ویژگی‌ها می‌توانند مزایای بنیادینی نظیر کاهش توقف‌های برنامه‌ریزی نشده، افزایش بهره‌وری نیروهای‌کار، افزایش عمر تجهیزات و کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات را به همراه داشته باشند.

 

تاریخچه نگهداری و تعمیرات

 بطور کلی اهداف سيستم نگهداری و تعميرات در یک واحد عبارتند از: پاسخگویی کارا، موثر و سریع در هنگام نياز به فعاليت‌های پيشگيری و اصلاحی به­منظور حفظ آن واحد در سطح استاندارد و قابل قبول.

میزان افزایش سرمایه‌گذاری بر روی ماشین‌آلات صنعتی و اتوماسیون از یک‌سو و افزایش ارزش مالی و اقتصادی آنها از سوی دیگر منجر به آن شد که مدیران و صاحبان صنایع به فکر راه کارهایی منطقی که قادر به بیشینه‌سازی طول عمر مفید تجهیزات و طولانی کردن چرخه عمر اقتصادی آنها می‌شدند، افتادند.

سیر تحولات و تغییرات در نگهداری و تعمیرات را از سال ۱۹۳۰ تا کنون می‌توان به سه دوره اساسی تقسیم نمود:

سیر تحولات در دوره اول:

تحقیقات نشان می‌دهد که تحول اولیه در ”نت“ در سال‌های قبل از جنگ جهانی دوم رخ داده است. در آن ایام صنایع به‌شکل امروزی مکانیزه نبوده و لذا خرابی‌ها و توقف ناگهانی ماشین‌آلات مشکل جدی را برای دست‌اندرکاران امر تولید ایجاد نمی‌نمود. به عبارت بهتر، جلوگیری از بروز عیب در ذهن اکثر مدیران و مهندسین مفهوم نداشته و یا حداقل ضرورتی از این نظر احساس نمی‌گردید علاوه بر این اکثر ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی از طرح نسبتا ساده‌ای برخوردار بوده و این ویژگی، کار با آنها را ساده و تعمیرشان را آسان کرده است نتیجه اینکه در آن زمان نیازی به استفاده از نت سیستماتیک احساس نمی‌گردیده و اکثر شرکت‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی فقط زمانی که دستگاه و یا تجهیزاتی از کار می افتاد، بازبینی و یا تعمیر آن را آغاز می‌کردند، در واقع سیستم نگهداری و تعمیرات به هنگام از کارافتادگی و یا BM (Breakdown Maintenance )معمول بود.

 سیر تحولات در دوره دوم:

همه چیز در خلال جنگ جهانی دوم به‌طور انفجار آمیز دستخوش تحول قرار گرفت فشارهای ناشی از زمان جنگ تقاضا برای انواع محصولات را افزایش داده و این درحالی بود که تامین نیروی‌انسانی صنایع به‌شدت کاهش پیدا نمود. این موضوع باعث گردید تا مکانیزاسیون افزایش پیدا نماید تقریبا سال۱۹۵۰سال رونق طراحی و ساخت ماشین‌آلات مکانیزه بود و این ایام را می‌توان سرآغاز وابستگی صنایع به تجهیزات مکانیزه و اتوماسیون دانست.

با افزایش روزافزون اتوماسیون مساله شکست و از کارافتادگی ماشین‌آلات نیز از اهمیت بیشتری برخوردار ‌گشت، پس از گذشت چندی روند افزایش خرابی‌ها به گونه‌ای گردید که کمیت و کیفیت تولیدات را تحت شعاع قرار داد و اسباب نارضایتی صاحبان صنایع را فراهم نمود. ادامه این روند ناخوشایند مدیران و کارشناسان را به فکر چاره و راه حلی مناسب برای جلوگیری از روند رو به رشد عیوب نمود. در این رهگذر، سیستم نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه یاPM (Preventive Maintenance) بعنوان چاره و راه حلی مناسب در کشور آمریکا پیشنهاد و به اجرا درآمد.

نیاز صنایع بر تولید محصولات با کیفیت بالا و قیمت مناسب جهت افزایش توانایی رقابت در بازار موجب گردید که استفاده از سیستم PM  نیز رونق یافته و در این راستا اجرای تعمیرات و تعویض‌های پیشگیرانه دوره‌ای بعنوان موثرترین راه حل جهت کاهش خرابی‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

در طول دهه ۱۹۵۰، نت پیشگیرانه به تدریج تکامل یافت تا پاسخگوی نیازهای جدید صنعت باشد در این راستا سیستم نگهداری و تعمیرات بهره‌ور(Productive Maintenance) در سال ۱۹۵۴به صنایع آمریکا معرفی گردید در این سیستم ضمن تاکید بر روی اصلاح خرابی‌های اتفاقی و از کارافتادن غیر منتظره تجهیزات با بهره گیری مناسب از مهندسین صنایع و علوم و آمار و احتمالات و پژوهش عملیاتی، شبیه سازی، اقتصاد مهندسی، تئوری صف و نگرش های تحلیلی، تکنیک‌ها و مدل‌هایی برای حالات مختلف انواع دستگاه‌ها و تجهیزات ابداع شد که متخصصین این رشته و رشته مهندسی صنایع می‌توانستند کلیه فعالیت‌ها و عملیات نگهداری و تعمیرات را به نظم درآورده، خرابی‌ها را پیش بینی نموده تا جهت نگهداری و تعمیر آنها برنامه‌ریزی و نظارت نمایند.

دهه ۱۹۶۰ را می‌توان دهه گسترش استفاده از نت بهره‌ور در صنایع نامید. معرفی نت بی‌نیاز از تعمیر(۱۹۶۰)، مهندسی قابلیت اطمینان و مهندسی قابلیت تعمیر (۱۹۶۲) از نتایج تحقیقات انجام شده در این دهه بوده که در تکامل سیستم نت بهره‌ور بسیار موثر بوده است.

 معرفی سیستم نگهداری و تعمیرات بهره‌ور فراگیر یا TPM (Total PrOductive Maintenance )در دهه ۱۹۷۰از سوی صنایع ژاپنی را می‌توان بعنوان آخرین دستاورد در دوره دوم تحولات نگهداری و تعمیرات نامید. سیستم TPMدر حقیقت همان سیستم نت بهره‌ور به شیوه آمریکا است که در جهت سازگاری با شرایط صنعتی ژاپن در آن بهبودهایی داده شده است. ابتکار محوری و حساس در اصولTPM  این است که اپراتورها خودشان به امور اصلی و اولیه نگهداری و تعمیرات ماشین‌های خودشان می‌پردازند. در نت بهره‌ور فراگیر نتایج حاصل از فعالیت‌های صنعتی و تجاری به صورت اعجاب انگیزی بهبود یافته و باعث ایجاد یک محیط کاری با بهره‌وری بالا، شادی‌آفرین و ایمن، با بهینه سازی روابط بین نیروی انسانی و تجهیزاتی که با آن سرو کار دارند می گردد .

سیر تحولات در دوره سوم:

میزان افزایش سرمایه‌گذاری بر روی ماشین‌آلات صنعتی و اتوماسیون از یک‌سو و افزایش ارزش مالی و اقتصادی آنها از سوی دیگر منجر به آن شد که مدیران و صاحبان صنعت و مهندسین صنایع به فکر راه‌کارهایی منطقی که قادر به بیشینه­سازی طول عمر مفید تجهیزات تولیدی خویش و طولانی کردن چرخه عمر اقتصادی آنها شود افزایش میزان اثربخشی ماشین­آلات، بهبود کیفیت محصولات در کنار کاهش هزینه‌های نت و عدم خسارت به محیط زیست از جمله مواردی بود که باعث ایجاد تحولی جدید در زمینه نگهداری و تعمیرات گردید.

دست آوردهای جدید نت در این دوره عبارتند از:

۱)معرفی سیستم نگهداری و تعمیرات بر پایه شرایط کارکرد ماشین­آلات و ترویج استفاده از روش‌های CM

۲) معرفی و بکارگیری انواع روش‌های تجزیه و تحلیل خرابی‌های ماشین­آلات

۳) طراحی تجهیزات با تاکید بیشتر برقابلیت اطمینان و قابلیت تعمیر

۴) تحول اساسی در تفکر سازمانی به سمت مشارکت و گروه‌های کاری

۵) معرفی سیستم نگهداری و تعمیرات موثر

۶) معرفی روش نت مبتنی بر قابلیت اطمینان بعنوان روشی جامع جهت تصمیم­گیری در استفاده صحیح از انواع سیستم‌های نگهداری و تعمیرات موجود. نت مبتنی بر قابلیت اطمینان ( (RCM فرآیندی است که اولا معین می‌کند چه کاری می‌بایست برای تداوم عمر هرگونه سرمایه فیزیکی انجام شود، ثانیا انتظارتی را که کاربران از تجهیزات دارند ضمانت و عملی می‌نماید.

 

 

 تفکر مدیریت نگهداری و تعمیرات شرکت آفتاب تجارت سامان و شیوه سازماندهی آن در ساختار سازمان‌ها

 

مدیریت نگهداری و تعمیرات به طور کلی شامل تمام فعالیت‌هایی است که اهداف نگهداری و تعمیرات، استراتژی‌ها و مسئولیت‌های آن را تعیین می‌کند و با استفاده از برنامه‌ریزی، کنترل و نظارت بر نگهداری و بهبود روش‌ها، این اهداف را به پیش می‌برد.

مدیریت نگهداری و تعمیرات به وسیله‌ی بهبود در زمینه‌های بهره‌وری، قابلیت اطمینان و هزینه‌ها، عامل اصلی و تعیین‌کننده‌ای برای به حداکثر رساندن ارزش دارایی‌های فیزیکی سازمان‌ها است.

فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات بسیار پیچیده است و به همین دلیل نیاز به مدیریت موثر و سازماندهی دقیق دارد. مدیریت نگهداری و تعمیرات نه تنها شامل نظارت بر تجهیزات، بلکه شامل کنترل، برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی آنها نیز می‌شود. به طور کلی فعالیت‌های مدیریت نگهداری و تعمیرات را می‌توان به سه سطح شامل طرح‌های تاکتیکی و عملیاتی، سازماندهی و کنترل تقسیم کرد.

در سطح تاکتیکی و عملیاتی، مدیریت نگهداری و تعمیرات شامل موارد زیر است:

تعیین فلسفه نگهداری و تعمیرات: طراحی مفهوم تعمیر و نگهداری بر اساس بهترین شیوه‌های شناخته شده در این قسمت صورت می‌گیرد. فلسفه‌های نگهداری و تعمیرات به چهار نوع نگهداری و تعمیرات بهره‌ور فراگیر، نگهداری و تعمیرات بر پایه‌ی قابلیت اطمینان، نگهداری و تعمیرات ناب، و نگهداری و تعمیرات چابک تقسیم می‌شود.مفهوم انتخاب شده با استفاده از ترکیبی از استراتژی‌های نگهداری و تعمیرات از قبیل نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه، نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شرایط و نگهداری و تعمیرات در حالت اورهال، پیاده‌سازی می‌گردد. از آنجا که هیچ فلسفه‌ای به طور قابل ملاحظه موثرتر از بقیه نیست، شرکت آفتاب تجارت سامان با شناسایی بهترین ترکیب استراتژی‌ها و سیاست‌ها برای به دست آوردن بهترین نتیجه نسبت به پیاده سازی مدیریت نگهداری و تعمیرات در شرکت ها اقدام می نماید

پیش‌بینی بار نگهداری و تعمیرات: پیش‌بینی بار نگهداری و تعمیرات یک وظیفه پیچیده در مدیریت نگهداری و تعمیرات است که شامل بسیاری از پارامترهای نامعلوم است و تحت تاثیر عوامل بسیاری از قبیل سن تجهیزات، میزان استفاده، شرایط محیطی و مهارت‌های کارگران می‌باشد. نگهداری و تعمیرات نیاز به استفاده همزمان از منابع مختلف (به عنوان مثال، نیروی انسانی، قطعات یدکی، تجهیزات) دارد؛ در نتیجه فرایند پیش‌بینی بار برای دستیابی به سطح مطلوب عملکرد سیستم نگهداری و تعمیرات ضروری است.

تعیین ظرفیت نگهداری و تعمیرات: برنامه‌ریزی ظرفیت شامل انتقال بار نگهداری و تعمیرات به منابع مورد نیاز برای برآوردن بار پیش‌بینی شده است. منابع شامل تعداد و مهارت‌های کارکنان، ابزار نگهداری و تعمیرات، کار، مواد، قطعات یدکی و غیره است. جنبه‌های حیاتی ظرفیت نگهداری و تعمیرات عبارتند از شناسایی تعداد مطلوب کارگران، مهارت‌های آنها و ابزار مورد نیاز نگهداری و تعمیرات.

برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات: برنامه‌ریزی نگهداری و تعمیرات، فرآیند اختصاص منابع به وظایفی است که در یک زمان مشخص در یک فرکانس خاص انجام می‌گیرد. برنامه‌ریزی وظایف باید به برنامه‌های تولید، بهینه‌سازی منابع و کاهش هزینه‌ها توجه کند.

در سطح سازماندهی،  مدیریت نگهداری و تعمیرات شامل موارد زیر است:

طراحی شغل و تخصیص وظایف: طراحی شغل شامل تعریف هر کار در نگهداری و تعمیرات، محتوای کار، روش نگهداری و تعمیرات، مهارت‌های مورد نیاز و ابزار مورد نیاز است. هر کار باید به درستی طراحی شود. مهمترین ابزار برای طراحی و مدیریت شغل، نظم کار نگهداری و تعمیرات است و شامل تمام جزئیات کار مورد نیاز، محل آن، و تمام مهارت‌ها و ابزار مورد نیاز می‌باشد. نظم کار ابزار اصلی مورد استفاده در نظارت، برنامه‌ریزی و گزارش فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات است.

تعیین استانداردهای زمانی: استانداردهای زمانی برای اجزای عمده کارهای نگهداری و تعمیرات تعیین می‌شود. این مورد به کنترل وظایف نگهداری و تعمیرات و بهره‌برداری موثر از منابع کمک می‌کند. همچنین برای برنامه‌ریزی و زمان‌بندی فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات و پیش‌بینی حجم کار مفید است.


مدیریت پروژه: برای بهینه‌سازی و کنترل عملیات نگهداری و تعمیرات کلی، مانند پروژه‌های نگهداری و تعمیرات در حالت اورهال که برای سیستم‌های بزرگ استفاده می‌شود، مدیریت پروژه مورد نیاز است. فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات اغلب بخشی از یک برنامه توسعه عمومی برای سیستم تولید می‌باشد. شرکت آفتاب تجارت سامان با دارا بودن نیروهای انسانی متخصص و توانمند، ساختار مدیریت نگهداری و تعمیرات را از طریق طراحی شغل و تخصیص وظایف، تعیین استانداردهای زمانی و مدیریت پروژه، سازماندهی می‌نماید.

در سطح کنترل، مدیریت نگهداری و تعمیرات شامل موارد زیر است:

کنترل کار: با استفاده از تجزیه و تحلیل و کنترل گزارش‌های موجود در یک پایگاه داده که با استفاده از سیستم سفارش کار ایجاد شده، انجام می‌گیرد. حجم کار نگهداری و تعمیرات تحت تأثیر استراتژی نگهداری و تعمیرات است و توسط سیستم مؤثر گزارش‌دهی پشتیبانی می‌شود.

کنترل انبار: کنترل انبار یک عنصر مهم در مدیریت نگهداری و تعمیرات است که در دسترس بودن قطعات یدکی و ابزار را در مقدار مناسب و در زمان مناسب تضمین می‌کند. این فعالیت مربوط به مدیریت قطعات یدکی و تمام ابزار و تجهیزات مورد استفاده در کار نگهداری و تعمیرات است.

کنترل هزینه: به معنی ردیابی تمام اجزای هزینه فعالیت‌های نگهداری و تعمیرات است. مهم است که یک فرایند کنترل، هزینه مؤثر و پیوسته داشته باشیم.

کنترل کیفیت: به معنی کنترل کردن کیفیت کار نگهداری و تعمیرات شامل اطمینان از اینکه مطابق استانداردها انجام شده و نتایج مورد انتظار تولید گشته می‌باشد. کنترل با نظارت و آزمایش نتایج نهایی پیرو یک روش کنترل از پیش تعیین شده انجام می‌شود.

 شرکت آفتاب تجارت سامان بر اساس سیستم مدیریت کیفیت و استانداردهای مجموعه ایزو55000، عملیات نگهداری و تعمیرات را کنترل می نماید.

سامانه مدیریت نگهداری و تعمیرات شرکت آفتاب تجارت سامان (نت)

سامانه نگهداری و تعمیرات این قابلیت را فراهم می‌کند که بصورت لحظه‌ای هزینه‌های سفارشات کار نت را به تفکیک منابع انسانی، مواد و لوازم یدکی و مصرفی، هزینه‌های برون­سپاری، خرید خدمت و تجهیزات را مشاهده و مدیریت کنیم.

سامانه نت قادر خواهد بود که برنامه تعمیراتی هزاران تجهیز را در لحظه پردازش کرده و دستورات کار را صادر و حتی اصلاح نماید. ثبت اطلاعات تخصصی تجهیزات، نگهداری سوابق تعمیراتی، مدیریت اسناد و کاتالوگ‌های تجهیزات، برنامه تعمیرات بر اساس زمان و شرایط، بودجه­ بندی تعمیرات، مدیریت تعمیرات اساسی(اورهال‌ها) از قابلیت‌های اولیه نرم‌افزاری سیستم نت بوده و با پیاده‌سازی کامل این سامانه قادر خواهیم بود برنامه زمانبندی منابع‌انسانی و تضادهای برنامه‌های تعمیراتی خود را بهراحتی مدیریت کنیم.

هدف اصلی دانش نگهداری و تعمیرات، اطمینان از کارایی و آماده ‌به‌کار بودن تجهیزات است. این اطمینان در بستر زمان معنا می‌یابد و لذا زمان، یک شاخص اساسی در بهینه‌سازی و تنظیم فرآیندهای مرتبط با نگهداری و تعمیرات است.

 یکی از رویکردهای متداول و به‌روز در نگهداری و تعمیرات، نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه است. در این رویکرد، با استفاده از یک سامانه اطلاعاتی، برنامه‌ریزی فعالیت‌ها از قبل صورت می‌گیرد و گردش اطلاعات و پردازش داده‌های زمانی و منابع نیز انجام می‌شود. شرکت آفتاب تجارت سامان با درک این موضوع و براساس نیاز سازمان‌های ایرانی به‌ منظور نگهداری و تعمیرات تجهیزات خود برمبنای تقویم شمسی، نرم‌افزار تحت‌وب خویش را سازگار نموده است. سامانه اطلاعاتی نگهداری و تعمیرات شرکت آفتاب تجارت سامان سه جزء دارد: 1- بانک اطلاعاتی 2- پردازش داده‌ها 3- گزارش‌گیری. سامانه نت با بهره‌مندی از هر سه بخش و با امکان تعریف و پردازش زمان‌بندی کارها به یک سامانه پایدار نگهداری و تعمیرات رسیده است. امکان تعریف کارهای دوره‌ای و تکرارشونده براساس رویکرد نت پیشگیرانه و امکان ثبت تیکت با رویکرد نت اصلاحی توانسته است در عمل پیاده‌سازی شود. این نرم‌افزار تحت‌وب در پروژه پارک فناوری پردیس با موفقیت پیاده‌سازی شده است. این تجربه، نمونه‌ای دیگر از انطباق و سازگاری نرم افزار نت شرکت آفتاب تجارت سامان در محیط‌های صنعتی و خدماتی است. پشتیبانی حضوری آفتاب تجارت سامان در تهران و پشتیبانی غیرحضوری در سایر نقاط ایران، امنیت و پایداری سامانه را تضمین کرده است. امکان تعریف شناسنامه تجهیزات و دارایی های فیزیکی در این سامانه، گزارش‌گیری گسترده و مدیریت زمان، ویژگی‌های مهم این سامانه در حوزه نگهداری و تعمیرات است. علاوه ‌بر آن امکان بهره‌مندی از ارتباط برخط با تجهیزات نیز برای سامانه موجود است.

سامانه‌ نرم افزاری نگهداری و تعمیرات تحت وب شرکت آفتاب تجارت سامان جزو سیستم‌های نگهداری و تعمیرات رایانه‌ای است که با استفاده از آن می‌توان کلیه امور مربوط به نگهداری و تعمیرات از مرحله برنامه ریزی تا عملیات و کنترل عملکرد را به صورت یکپارچه مدیریت کرد.

همچنین می‌توان گزارش‌های مختلف عملیاتی و مدیریتی را تهیه نمود. سامانه نگهداری و تعمیرات براساس ویژگی های ساختاری و استراتژی مدیریت نگهداری و تعمیرات، از سه زیر سیستم برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات، مدیریت منابع نگهداری و تعمیرات و گزارش و داشبردها تشکیل شده است. زیرسیستم‌های مختلف سامانه با یکدیگر کاملاً یکپارچه هستند. همچنین سامانه نگهداری و تعمیرات زبان‌های فارسی و انگلیسی و تقویم‌های شمسی و میلادی پشتیبانی می‌کند.

فرآیند راه­اندازی و پیاده­سازی سامانه مدیریت نگهداری و تعمیرات دارایی­های فیزیکی

معرفی سرپرست دپارتمان

سرپرست دپارتمان: آقای احسان فعله‌گری

تلفن: 47702238-021

شماره همراه: 09124896674